banner zawierający tytuł projektu

Baza wiedzy

Human Factors o medyku bez snu

zmęczony medyk

Human factors w opiece zdrowotnej to pojęcie bardzo szerokie, a jednocześnie niezwykle is

Przykład zastosowania Human Factors w projektowaniu urządzeń i wyrobów medycznych

nasiboo pro

 

Znaczenie regulacji zawodów medycznych dla bezpieczeństwa i jakości

Błąd człowieka

Zawód psychoonkologa w Polsce nie jest dostatecznie uregulowany prawnie.

Human Factors czyli zarządzanie niepowodzeniami

HUMAN FACTORS

W medycynie XXI wieku ograniczenia poznawcze człowieka, zarówno osoby planującej jak i realizującej świadczenia medyczne, wydają się być coraz bardziej znaczące. Rozwój technologii, rosnące oczekiwania dotyczące jakości, ale również łatwość dostępu do informacji i tym samym świadomość i wymagania pacjentów, mogą stanowić bodźce wyzwalające w profesjonalistach medycznych działanie w warunkach utrzymującego się napięcia emocjonalnego.

Czy szpital jest Organizacją Wysokiej Niezawodności?

HRO

W 1982 roku na świecie odnotowano 3 593 wypadki lotnicze, z czego 44%, tj. 1 585 stanowiły zdarzenia śmiertelne. 37 lat później w świecie ruchu lotniczego doszło jedynie do 640 wypadków, w tym 477 śmiertelnych [1]. Co zmieniło się w organizacjach zajmujących się przewozami lotniczymi, że ilość zdarzeń odnotowanych w 2019 roku zmniejszyła się o 83% wobec zdarzeń z roku 1982?

Błąd pracownika czy błąd organizacji?

spotkanie szpital

Jeden błąd popełniony na sali operacyjnej może obciążyć nie tylko profesjonalistę medycznego, ale również osoby zarządzające podmiotem, w którym wykonywany jest zabieg.

Błąd człowieka czy błąd systemu?

Spotkanie system

Ryzyko wystąpienie niepożądanego zdarzenia medycznego stoi za każdym działaniem podejmowanym przez profesjonalistów medycznych, a największy odsetek orzeczeń w sprawach o błąd medyczny w Polsce występuje w chirurgii ogólnej, ortopedii i traumatologii, ginekologii i położnictwie oraz okulistyce i neurochirurgii [1]

Błąd użytkownika czy błąd projektanta?

Spotkanie wyroby medyczne

Psychologia społeczna poszukuje odpowiedzi na pytanie, „w jaki sposób to co robią, czują i myślą jedni ludzie, wpływa na to, co robią, czują i myślą inni” [1]. Parafrazując przedstawione słowa podjęliśmy próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób to co myślą i robią projektanci rozwiązań przeznaczonych do zastosowania w medycynie, wpływa na jakość świadczonych usług zdrowotnych oraz bezpieczeństwo pacjentów.